B2C

Business to Consumer

B2C handlar om företagets relation med en av sina viktigaste målgrupper, nämligen slutkunden. Har du gjort din hemläxa och fått medarbetarna med på resan och kunder som gillar det ni gör, är det dags att visa konsumenterna att ni är att lita på. Dags att bjuda in kunderna på ett möte med varumärket och öga mot öga ge dem en känsla av de produkter du säljer!

Tänk både vertikalt och horisontellt.

Vad vill du ha sagt, till vem och vilken känsla vill du att varumärket ska förmedla? Lägg upp en plan där du tittar på kommunikationskanaler och målgrupper för att skapa ett så effektivt och minnesvärt möte som möjligt.

Håll koll på dina konsumenter.

Eller kanske mer relevant; håll koll på ditt varumärke. Hur mår det? Vad har det för ton? Har du och din målgrupp samma bild av ditt varumärke? En sak vet vi säkert: konsumenterna blir allt mer nyckfulla och allt svårare att fånga. De finns de som säger att produkten håller på att bli en biprodukt och att det i allt större utsträckning är varumärket du säljer. Tänk till kring hur din konsument ser ut, eller vill se ut, och möt henne/honom med samma känsla.
Copyright Themptander

Jobba med alla sinnen.

Omkring 70% av alla beslut tas på känslomässiga grunder. Det gäller även beslut kring köp och hur du uppfattar en vara eller ett varumärke. Kommunikation mot konsument bör därför tillfredställa så många sinnen som möjligt. Sinnesmarknadsföring och möteskommunikation är den perfekta kombinationen.

Börja inifrån.

Trovärdigheten i mötet med din målgrupp kommer inifrån. All personal, inhyrd eller egen, måste ha full koll på vad du säljer och vilken känsla du vill leverera kring ditt varumärke. Skall du ändra attityden hos konsumenten måste alla dina anställda först förstå vart du är på väg och agera därefter. Vill du kommunicera externt – börja med att kommunicera samma sak internt.

Före-under-efter.

Precis som i all annan kommunikation bör du engagera din målgrupp under en längre tid. Se därför inte eventet som ett tillfälligt nedslag, utan lägg upp en långsiktig plan där du möter din målgrupp på ett sätt som ger maximal affärsnytta.

Att tänka på när du gör ditt event:

HUR SER OMGIVNINGEN UT?

I vilken sinnesstämning befinner sig målgruppen när du möter dem? Semesterglädje? Lunchstress? På jakt efter information?

VAR PASSERAR FOLK?

Placera skyltar så de syns, även om det är mycket folk ute och rör på sig.

RÄTT MATERIAL?

Anpassa dig efter miljön. Tänk på att det kan börja regna, blåsa eller bli väldigt varmt om du är ute.

TÄNK PRAKTISKT!

Ta fram brandingmaterial som du kan använda vid flera tillfällen. Och se till att det är lätt att packa upp/ner samt frakta.

Dela!