Berättelsen

Vad? Vem? Hur?Om konsten att förmedla och inspirera.

Eventets grundfrågor är i princip tre stycken: Vad ska kommuniceras, vem levererar budskapet och hur ska det gå till? Hur du svarar på de frågorna, styr sedan utformningen av internfesten, kundmötet, det globala eventet eller vad du nu planerar. Budskapet du kommer fram till ska förstås synas och kännas i allt som händer under dagen. Inte minst i det som händer på scen. Så hur gör man? Ja en sak är säker: få, om ens någon, kan lita till stundens ingivelse och sin inspiration. Om det bara är det du säger som är viktigt – maila. Om det är viktigt hur du säger det – tänk till.

Förbered dig.

Se det så här: talet är inte 30 minuter utan kanske två månader långt. Använd månaden innan eventet åt att lägga grunden och bygga upp förväntningar. Använd månaden efter talet åt att fånga upp frågeställningar, bevisföring och förtydliganden.

Involvera. Inkludera. Interaktivera.

Ingenting blir riktigt intressant om du inte är berörd, så se till att få med dig publiken i ditt tal. Vänd dig till en speciell grupp, avdelning eller person vid något tillfälle. Använd också dina förkunskaper om målgruppen.

Välj och välj bort.

Vad vill du verkligen ha sagt? Ett huvudbudskap kan inte innehålla tio lika viktiga punkter. Välj ut de viktigaste, högst tre saker, och koncentrera dig på att få ut dem på mest övertygande vis.

Mörka inte.

Dåliga nyheter blir inte bättre för att man håller inne med dem. Däremot kan det du verkligen vill ha sagt gå lyssnarna helt förbi om de bara sitter och väntar på det de vet kommer förr eller senare. ”När säger han det?”. ”Hon kommer aldrig att våga säga det”. ”Nu ska vi se hur lång tid det tar innan han släpper bomben”.

Testa dina tankar.

Provtala inför någon som vågar vara ärlig. Ja-sägare göre sig icke besvär i det här läget.

Håll dig till ditt budskap.

Det är lätt att sväva ut i parenteser, speciellt om man är nervös och rädd att komma av sig. Men lite tystnad är inte hela världen. Håll dig till ämnet och ta en konstpaus om du behöver samla tankarna.

Våga be om hjälp.

Det finns många duktiga coacher i retorik som du kan bolla med eller anlita för ett längre uppdrag. Ingen håller ett bra tal oförberedd och att tala inför publik ”rakt ur hjärtat” är starkt överskattat.

Jobba ihop.

Tre talare kan ge tre olika tal och en ganska splittrad bild av mötet. Pröva att sätta ett gemensamt relevant ledord att förhålla sig till. Låt sedan VD, HR-chefen eller vilka som ska tala, hålla sina tal var för sig men med den gemensamma nämnaren.

Gemensamt mål.

Om flera talare uppträder kan det vara en god idé att låta talarna ta del av innehållet i varandras presentationer innan eventet. På så sätt undviker du motsägelsefulla budskap, ovidkommande innehåll, repriser och upprepningar.

Tag reda på förväntningarna.

Vet du inte vad publiken förväntar sig är risken stor att du överlevererar, att du helt enkelt tar i för mycket i ren osäkerhet. Vet du vad åhörarna förväntar sig kan du däremot leverera 100% och bli hyllad. Eller leverera 80% och förklara varför. Lyckat det också.

Ställ krav.

Det är skillnad på gästföreläsningar och egna föreläsningar. Kräv att gästföreläsaren sätter sig in i ert företags verksamhet så att budskapen harmonierar.

Sprid ut gracerna.

Bättre att lätta upp programmet med flera små doser av den externa underhållningen, än att satsa på ett enda långt underhållningsblock och riskera att folk får känslan av att ”Det var det, nu kan vi gå hem”. Det här gäller både föreläsningar och kvällsaktiviteter.

Moderator och Sidekick.

Moderatorn är den neutrala programledaren med uppgift att driva handlingen. Sidekicken ger samtalen på scen en vinkel och kan också vara publikens representant på scen. Vid större event kan det vara en god idé att köpa in både en moderator och en sidekick. Vid mindre räcker det ofta med bara en moderator.

Pigga upp med måtta.

Att bjuda in en Riktigt Rolig Jäkel för att lätta upp företagets seriösa talare, är inte alltid rätt. Det som skulle bli en uppiggande paus gör kanske snarare att de interna talarna framstår som både stela och tråkiga. Involvera den externa talaren istället och välj underhållning så att allt harmonierar med företagets budskap och bygger upp det ni vill ha sagt.

Party, Las Vegas-shower och hummer?Underhållning ni redan har.

Inventera personallistan. Kan kanske rent av företagsledningen tänka sig att bjuda på någon dold tallang under kvällen? Garanterat uppskattat.

Kändisar på scen! Eller inte?

Med känd underhållning på scen får du garanterat nöjda åhörare som under femton minuter både lyckas ta och mms:a några härliga action-bilder hem till sina barn. Å andra sidan kan du för samma, eller en mindre, summa pengar få den ambitiösa, lite mindre kända gruppen att skräddarsy en repertoar för just ditt företag. Vad känns rätt för tillfället? Vid större event kan det vara en god idé att köpa in både en moderator och en sidekick. Vid mindre räcker det ofta med bara en moderator.

 

Lämna ett svar